Loading...

iran camera tools 

تنها مرکز طراحی و تولید تجهیزات تصویر برداری در استان البرز

 

فیلمبرداری هوایی چیست؟

فیلمبرداری هوایی چیست؟

اغلب متمایل به بیشتر کاربرانی که به حوزه فیلمبرداری هوایی روی آورده اند و یا از قبل در این حوزه فعالیت میکرده اند بیشتر از هر نکته دیگری در پی ثبت تصاویری با حداقل لرزه و تکان و همچنین ثبت تصاویری با حرکت دادن محورهای گیمبال خود هستند.

 خب باید گفت که در وحله اول شاید هر تصویر هوایی یک بیننده و مخاطب را به هیجان بیاورد اما در عمل و از نگاه فنی و تخصصی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری شاید حتی در حد یک دانشجو این رشته  و یا علاقه مند به رشته عکاسی هم خروجی نداشته باشد و از همه لحاظ تصاویر ضبط شده شاید حتی نمره قبولی هم در هیچ کلاس عکاسی بدست نیاورد.

  • اغلب تصاویر هوایی گرفته شده توسط شرکت هایتصویربرداری هوایی فاقد رعایت اصول عکاسی و قاب شناسی و یا حتی میزانسن اصولی هستند. غالبا این تصاویر گرفته شده حال چه نمایی از مناره و گنبد مسجدی گرفته شده باشد و یا برج میلاد و میدان آزادی و یا تصاویری که در تله فیلم ها و یا فیلم های سینمایی گرفته شده است فاقد اصول قاب بندی، نور شناسی و یا حتی اصول حرکتی است.

    مشکل اینجاست که اکثر کاربران مولتی روتورها یا خلبان مدل هواپیما و وسایل کنترلی هستند و یا زمانی به این صنعت علاقه مند شده اند که متوجه کاربرد مولتی روتورها در امر فیلمبرداری هوایی شده اند و به قصد کسب درآمد در فکر تهیه وو سرمایه گذاری در این امر شده اند و هیچگونه گذشته و یا پیشینه ایی در زمینه هنر عکاسی و فیلمبرداری ندارند. بدیهی است که هنر را به مانند لوازم و تجهیزات نمیتوان براحتی خریداری کرد و سرفا داشتن تجهیزات ممتاز و درجه یک ضمانتی برای تولید یک اثر خوب نیست! متاسفانه نگاه غیر تخصصی در این حوزه باعث شده است که خیلی از فرصت ها برای خلق و تولید تصاویر هوایی با استاندارد های بالا از بین رفته است و اکثر پروژه ها فقط با یک نگاه پروازی تولید شده اند و تهیه کننده و مجری پروژه به هوایی بودن تصاویر گرفته شده اکتفا کرده است و فقط همان برایش مهم بوده است و بس!


    دوربین فول فریم یا دوربین کامپکت ؟

    مطمئن هستم که بارها و بارها در فیلمهای سینمایی خارجی و بخصوص در تولیدات هالیوود شاهد تصاویر هوایی زیبا و تکنیکی بوده ایم که همگی این تولیدات در حقیقت به هر چه زیبا تر کردن صحنه ایی که در حال فیلمبرداری بوده است اضافه کرده و به جذابیت آن صحنه کمک کرده است. گاهی اوقات این رویداد بواسطه انتخاب یک زاویه و یا یک قاب خوب و اصولی بوده است. برخی از اوقات هم بخاطر یک حرکت نرم و منضبط صورت میگیرد. آنچه که مسلم است تفاوت فاحشی را ما با تصاویر هوایی گرفته شده توسط کاربران ایرانی شاهد هستیم.

    متاسفانه یکی از دلایلی که اکثر دست اندرکاران تولید در ایران نمیتوانند به استاندارد های جهانی برسند عدم ارزش گذاری و اهمیت برای یادگیری و پیروی از اصول و ساختار تولید است و اکثر کاربران و یا دست اندرکاران تولیدات هنری بدنبال استفاده و بکارگیری از آخرین تجهیزات و فن آوری های به روز هستند که شاید با استفاده از این تجهیزات و امکانات بتوانند ضعف های هنری و خلاقانه خود را جبران نمایند و به قولی پروژه را بیمه کرده باشند!

    خوشبختانه و یا متاسفانه هیچکدام از وسایل و تجهیزات حرفه ایی و تخصصی کاری را برای شما در زمینه خلاقیت و یا انتخاب و تصمیم گیری انجام نخواهد داد و فقط این خود کاربر است که میتواند تفاوت شگرفی را در تولیدات خود ایجاد نماید حتی اگر به روز ترین تجهیزات و یا امکانات را هم در اختیار نداشته باشد.

    گیمبال یا جیمبال؟!

    بارها شنیده شده است که کاربران علاقه زیادی به داشتنگیمبال های ۳ محوره دارند حال آنکه همچنان گیمبال راجیمبال می نامند! برای انجام یک تولید خوب در زمینه فیلمبرداری هوایی نیاز مبرمی به گیمبال های ۳ محوره نیست اگرچه داشتن این نوع سیستم ها خالی از لطف نیست. اما مهمتر از تعداد محورهای گیمبال و مانت دوربین شما نوع پرواز ، زاویه و سرعت و ارتفاع پرواز است. آنچه که تصویر شما را متفاوت و جذاب میکند این ۴ مورد آخر است نه دوربین کانن5DMKIII یا RED شما!!! داشتن چنین دوربین هایی بروی اجسام پرنده و مولتی روتورها در کنار منسوخ بودن و احمقانه بودن این ایده ضمانتی را هم به شما برای به انجام رسانیدن یک کار حرفه ایی نمی دهد! من بطور قطع میتوانم به شما ضمانت بدهم که دوربینی مثل سونی RX100MKII-III اگر تصویری بهتر از دوربین کانن 5DMKII-III شما نگیرد بدتر هم نخواهد گرفت. تفاوت قیمت و وزن این دو دوربین باگیمبال هایشان و برابری تصاویر هوایی گرفته شده توسط این دو دوربین به راحتی میتواند سیاست انتخاب لوازم و تجهیزاتتصویربرداری هوایی ما را برایمان تعیین کند مگر آنکه هم به خودمان اعتماد به نفس کافی نداشته و هم آنکه به احتمال زیاد از آن دسته افرادی هستیم که با مارک ها زندگی میکنیم و نه با خروجی و کیفیت شان. امیدوارم که صراحت لهجه در نوشتار این متون باعث سو تفاهم نشود اما باید بدانید که مهمترین قسمت در تولید و ساخت و یا تهیه یک مولتی روتور وربات پرنده دقیقا در سیاست انتخاب ماژول ها و لوازم و تجهیزات آن است. به امروز فکر نکنید. به فردایی فکر کنید که باید بخاطر سقوط و کرش پرنده خود دوربین و گیمبال ان را تعویض کنید، به روزی که شاید برای تعمیر پرنده خود روزها منظر قطعات و یا تهیه سرمایه مجدد برای جایگزینی دوربین وگیمبال خود هستید.

    نقش کارگردان در پلان های هوایی

    اغلب کاربران این حوزه بر این باورند که دلیل متمایز بودن و برتری تصاویر هوایی گرفته شده توسط کاربران خارجی یا بهتر بودن تجهیزات آنان است و یا به دلیل زیباتر بودن لوکیشن های موجود در قاره سبز و آمریکا!

    خب، باید بگم که سخت در اشتباه هستید و اگر شما هم از آن دسته از کاربران ایرانی هستید. این درسته که کشور ما از لحاظ تعدد لوکیشن نسبت به کشورهای اروپایی و غیره  در مضیقه میباشد اما همچنان لوکیشن ها و صحنه هایی در همین ایران ما وجود دارد که از چشم یک کارگردان هنری و یا یک عکاس حرفه ایی و مدیر فیلمبرداری پنهان نمی ماند. در اینکه یک هنرمند و یا یک عکاس حرفه ایی قدرت تخیل و تجسم بهتری نسبت به آدم های معمولی دارند هیچ شکی نیست. حتما متوجه شده اید که که در اغلب تولیدات تصویری در ایران ما شاهد استفاده از یک لوکیشن بخصوص در چندین تولید متفاوت تحت کارگردانی اشخاص مختلقی بوده ایم اما در این میان یک نفر توانسته است که صحنه زیبا تری را از همان لوکیشن مشترک خلق کند. تنها تفاوت بارز  و آشکار در زاویه نگاه کارگردان و اندازه قاب بندی و رنگ آمیزی و نورپردازی صحنه می باشد. همین رعایت اصول هنری و استفاده از قدرت تخیل و تجسم برای ایجاد تفاوت و چشم نوازی کافی است. دوربین RED و 5D برای شما خلاقیتی به ارمغان نمی آورد و شاید تا حدودی در زمینه کیفیت و جنسیت تصویر به شما کمک بکند و نه در محتوا و کیفیت تصاویر هوایی گرفته شده توسط شما. 

    در نظر داشته باشید که تصاویر هوایی نیازمند لنز واید است و در محدوده و فاصله کانونی دوربین ها و لنزهای واید مختلف و با در نظر گرفتن فاصله و ابعاد صحنه و فیلمبرداری ، دوربین های DSLR و یا فول فریم تفاوت چندانی با لنزها و دوربین های رده پایین تر از خودشان نخواهند داشت. اکثر کاربران دوربین های DSLR بدنبال عمق میدانی هستند که توسط لنزهای دوربین های DSLR قابل دسترس است اما این معادله فقط بر روی زمین و فیلمبرداری داخلی جواب می دهد و در حالت واید و لنز باز شما تفاوت چندانی را حس نخواهید کرد که شما بخواهید با اختصاص دادن سرمایه و وزن بیشتر و همچنین از دست دادن زمان پرواز بیشتر اینگونه از دوربین ها را برای فیلمبرداری هوایی انتخاب کنید.

    سعی کنید در هنگام انتخاب زاویه و ورود به صحنه فیلمبرداری هوایی تان وسواس به خرج دهید. مراقب سایه پرنده خود در کادر و قاب صحنه گرفته شده باشید. یکی از ضعف های تصاویر هوایی ثبت سایه وسیله بدون سرنشین شما است که میتواند کار را آماتور گونه نشان دهد. از غروب و رنگ گرم آفتاب در هنگام غروب نهایت استفاده را بکنید چون در اینجا شما از هنر نورپردازی و خلاقیت خدا و خالق هستی بهرمند شده اید و فقط کافیست با یک حرکت حساب شده و نرم به طرف موضوع و سوژه خود پرواز کنید.

    در هنگام شکار موضوع و سوژه خود نامطمئن و بازیگوش عمل نکنید و سعی نکنید که با حرکت های سریع و یا ممتد گیمبال را بچرخانید. بهترین روش برای شکار موضوع داشتن زاویه  مناسب برای حرکت مولتی روتور شما به سمت سوژه است. خیلی از تصاویر جذاب و حرفه ایی با گیمبال های دو محوره ثبت شده اند پس بدانید که تعداد محورهای گیمبال شما هیچ نفشی در قاب بندی یک صحنه خوب ندارد و جالب است که بدانید که اکثر گیمبال های ۳ محوره دارای مشکلاتی هستند که گریبانگیر گیمبال های ۲ محوره نیست و اکثر کاربران و خلبانان حرفه ایی ترجیح می دهند که با گیمبال های ۲ محوره کار کنند.

    اگر سوژه از کادر شما خارج شد به حرکت مستقیم خود ادامه دهید و نشان ندهید که از ابتدا به ساکن بدنبال سوژه بوده اید. سرعت و جهت حرکت یکسان ، ثابت و در صورت امکان در مسیری مستقیم از هر چیز دیگری بیشتر فیلمبرداری شما را حرفه ایی جلوه خواهد داد. زمانی که با گیمبال کار میکنید بخاطر بسپارید که استیک و دسته رادیو کنترل خود را به ارامی هر چه تمام تر به چپ و راست و یا بالا و به پایین فشار بدهید. نرم Tilt و Pan کردن واقعا یک باید است و حرکات سریع و ناشیانه بطور کلی ارزش تصاویر شما را از بین خواهد برد. تصاویری با فانتوم و دوربین گوپرو گرفته شد است که انصافا چنانچه مولتی روتور فوق هگزا و یا یک اکتای ا متری با دوربین کانن 5D  هم بود فرق چندانی محسوس نمیشد۱

    رعایت اصول فیلمبرداری یک اصل است و رعایت اصول پروازی اصلی دیگر. برای انجام پروژه های تجاری و خدماتی شما می بایست با ادغام و رعایت تمامی استانداردهای موجود و روال در هر دو رشته مبادرت به اجرا و ارائه خدمات فیلمبرداری هوایی کنید و بدانید که مشتری شما همیشه این حق انتخاب را خواهد داشت که کار خود را با تیم و یا شخص دیگری ادامه دهد.

نظرات

    سبد خرید شما

    سبد خالی است

    آمار

    • تعداد کالا: 37
    • بازدید امروز: 358
    • بازدید دیروز: 459
    • بازدید کل: 425318